Datahjelperne

Test av nettsiden Strawberry.no

Test

Vi i Datahjelperne tester ulike nettbutikker med fokus på deres pålitelighet. Vi ser blant annet på omdømme, hvem som står bak nettsiden, leveringstid og om produktene er som forventet. Dette er en test av nettsiden Strawberry.no. I denne testen har jeg bestilt et hotellopphold via denne nettsiden, og gjort en vurdering ut fra handleopplevelsen og annen relevant informasjon.

Hvem, hva, hvor

Strawberry.no er en nettside hvor man kan bestille hotellrom, møtelokaler, reservere bord i restauranter og booke opphold på spa, da begrenset til virksomhetene som er del av kjeden Strawberry. Disse virksomhetene er spredt over hele Norden.

Alt dette er samlet i kjeden Strawberry


Hotellkjedene som tidligere het Choice Hotels Scandinavia og Nordic Choice Hotels er nå en del av morselskapet Strawberry Holding AS, som er eid av Petter Stordalen. Dette selskapet står bak nettsiden Strawberry.no.

Denne testen handler om nettsiden Strawberry.no og ikke hotellene eller de andre virksomhetene, og det er en utfordring å finne anmeldelser på nett som omhandler nettsiden og selve handleopplevelen. Men på Trustpilot.com har «Strawberry.no» i skrivende stund en lav skåre, på 2,1. Men de har også kun 9 anmeldelser der.
På Facebook har de per dags dato 921 anmeldelser hvor 66% av disse er positive.

Skjermbilde fra mobil av Strawberrys Facebook-side
Skjermbilde av Strawberry-kjedens Facebook-side.

Nettsiden

Strawberry.no gir et godt og proft inntrykk, nettsiden virker godt gjennomarbeidet. Når jeg bestilte hotellrom i august oppdaget jeg en feil som jeg ikke sa ifra om, men den er rettet nå.

Skjermbilde av forsiden på Strawberry.no en dag i september.

Handleopplevelsen

Det første som møter deg på Strawberry.no er mulighet til å velge hvor du vil reise, datoer, antall rom og reisende.

Det ligger mye god informasjon på nettsiden. Når du leser om et spesifikt hotell kan du klikke deg gjennom ulike kategorier og lese mer om det du lurer på. Jeg og mannen min skulle nå en fryktelig tidlig flyavgang og valgte å bestille et rom på Comfort Hotel® Runway fordi det er nært Oslo Lufthavn og tilbyr «Tidlig frokost» fra klokken 04:00.

Bestillingsprosessen var enkel og grei, jeg klikket meg inn for å booke via den tydelige knappen for dette og fikk opp hvilke typer ledige rom de hadde på valgt dato, samt prisene.

Priser og betaling

Jeg la merke til at de har en del ulike priser for samme rom og tenkte for meg selv «tunga rett i munnen nå», for å passe på å velge riktig og så billig som mulig. Forskjellen ligger hovedsakelig i hvorvidt du er medlem og om du vil betale for rommet samtidig som du bestiller, eller ved innsjekk/utsjekk. Å bli medlem i Strawberry er for øvrig gratis.

På nettsidene kan du betale med kort. På noen av hotellene/virksomhetene er betaling med kontanter mulig, men mange av de er kontantløse nå. Strawberry tillater ikke at privatpersoner betaler med faktura.

Skjermbilde av godkjente betalingskort.

Når du har valgt rom og ønsket prisalternativ, guides du videre til du er ferdig med bestillingen. Underveis har de en nedteller som viser hvor lenge de holder av rommet (se skjermbilde under), altså hvor lang tid du har på deg til å fullføre bestillingen. Dette kan oppleves stressende, men samtidig er det bra med tydelig kommunikasjon om dette.

Når du har fullført bestillingen får du raskt en ordrebekreftelse på e-post, som er lett å kjenne igjen fordi det står «Din booking med reservasjonsnummer:» i tittelen. I denne står bookinginformasjonen presentert oversiktlig og bra.

Mobilnøkkel versus nøkkelkort

Da vi kom frem til hotellet var det enkelt å sjekke inn. På hotellet vi bodde på kunne man sjekke inn selv via en selvbetjeningsløsning hvis man syns det var greit å bruke en mobilnøkkel for å låse seg inn på rommet. Altså at smartmobilen fungerte som nøkkel ved å kommunisere med låsen på døren, ved bruk av Strawberrys egen app.

Skjermbilde av appen.

Vi var 2 personer og ønsket å ha en nøkkel hver, men det var dessverre ikke mulig å få to mobilnøkler til samme rom. Da innrømmet resepsjonisten også at det ofte var problemer med mobilnøkler uansett, så han anbefalte at vi fikk hvert vårt nøkkelkort, så klart uten ekstra kostnad.

Utover dette var vi godt fornøyd med hotellet og rakk flyet neste morgen!

Kundeservice

Etter at jeg bestilte ønsket jeg sjekke en detalj vedrørende frokosten, så jeg kontaktet kundeservice, og fikk raskt og godt svar.

Oppsummering

Strawberry.no er en fin nettside som gir et godt og profesjonelt førsteinntrykk. Du får tydelig og klar informasjon. Det eneste som trekker litt ned er at det kan oppleves forvirrende med så mange ulike priskategorier for samme hotellrom.

Exit mobile version