Datahjelperne

Test av nettbutikken Petxl.no

Testingen

Vi i Datahjelperne tester ulike nettbutikker med fokus på deres pålitelighet. Vi ser blant annet på omdømme, hvem som står bak nettsiden, leveringstid og om produktene er som forventet. Dette er en test av nettbutikken www.petxl.no. I denne testen har jeg kjøpt et eller flere produkt i denne nettbutikken, og gjort en vurdering ut fra handleopplevelsen og annen relevant informasjon.

Hvem, hva, hvor

Petxl.no er en norskdrevet nettbutikk med fokus på fôr og utstyr til alle typer kjæledyr. De er forhandler av flere av de store kjente merkene innen kjæledyr og sender fra et lager i Norge. Denne nettbutikken er en del av en større bedrift, med 15 fysiske butikker i Norge. De har også egne hundefrisører og veterinærer.

Organiseringsmessig er PetXL en del av PetXL Group AS som har 5 datterselskaper, deriblant nettbutikken Petworld.no som vi tidligere har testet. Morselskapet til PetXL Group AS er Karbon Invest AS.

Omtaler på nett

Man finner PetXL på Trustpilot.com, der har de er skåre på 2,3, noe som er under middels av maksimal skåre på 5. Dette er ikke noe å rope hurra for, men heller ikke blant verstingene. Det bør også nevnes at det er basert på kun 26 anmeldelser.

Skjermdump av skåre på trustpilot
Skjermbilde fra Trustpilot.com

Det er ikke så lett å finne anmeldelsene kunder har lagt igjen på Google, fordi de som regel er knyttet til en spesifikk butikk, eksempelvis PetXL-butikken på Alna i Oslo. Men hvis jeg bruker den butikken som eksempel, har den et snitt på 4,6 av maksimale 5, basert på 893 anmeldelser, noe som jo er en vesentlig bedre skåre en den på Trustpilot.com.

På Facebook har siden til PetXL fått 16 anmeldelser og et snitt på 3,7 av 5.
Når jeg gjorde et generelt nettsøk på «PetXL.no erfaringer» fant jeg lite.

Handleopplevelsen

Når man går inn på petxl.no, er førsteinntrykket at nettsiden ser profesjonell ut. Det er lett å finne hva som er på rabatt eller «outlet», velge hvilket dyr det gjelder og lett å navigere generelt.

Skjermdump av kategoriene man kan velge mellom i nettbutikken.

De har også lett synlige bilder som leder til nyttige artikler med relevante tips om produkter, for eksempel hvis man har en ny valp i hus.

Lett å handle

Å handle fra nettsiden er enkelt; den er lagt opp som en vanlig nettbutikk, og man trykker seg til kassen når man er klar for å betale.

De ga meg også mulighet til å filtrere hvilke produkter som er relevante for meg, eksempelvis at jeg kunne velge å kun se kattesand fra Ever Clean.

Skjermdump som viser filteringsmulighet i nettbutikken.

Varsel når varen er på lager

Jeg ønsket å kjøpe to 10literspakker med Ever Clean Lavendel-kattesand. Det hadde de dessverre ikke på lager første gang jeg sjekket, men de gir kunden mulighet til å legge inn e-postadressen sin for å få varsel når de har varen på lager igjen. Jeg fikk varsel på e-post som lovet og bestilte da som jeg hadde planlagt.

Betalingsalternativ

Betalingsalternativene de tilbyr vises nederst på nettsiden og beskrives under «Kjøpsbetingelser». De tilbyr betaling via Vipps, kortbetaling med debet/kredittkort og noen alternativer via Klarna: Klarna Faktura eller Klarna Delbetaling. Jeg syns dette er gode alternativer som dekker bredt nok.

Frakt og levering

På PetXL.no er beløpsgrensen for fri frakt på kr. 499,00, når pakken sendes til et av Postens leveringssteder. Kjøper man for mindre enn kr. 499,00 koster frakten kr. 79,00.

Man kan også velge å få varene hjemlevert eller sendt som stykkgods, dette står det mer om under «Levering og frakt» nederst på nettsiden. PetXL.no tilbyr ikke ekspresslevering.

Jeg valgte å få varene hjemlevert.

Leveringstid, innpakning og oppfølging

Det som tok lengst tid var tiden fra bestilling til pakkene var på vei. Når du får ordrebekreftelsen står det at dersom man har bestilt flere produkter, kan det hende de sendes i separate forsendelser, fordi de befinner seg på ulike deler av lageret deres.

Jeg bestilte totalt 3 varer: 2 pakker kattesand og 1 liten katteleke. Jeg la inn bestillingen 5. juni og fikk ordrebekreftelse på e-post. 10. juni, noen virkedager + en helg etter, fikk jeg beskjed om at forsendelsen var på vei og jeg fikk den på døren senere samme dag. Jeg trodde at jeg fikk hele forsendelsen samtidig, men denne dagen fikk jeg kun en liten eske med en liten katteleke i. Men katteleken kom frem og var som beskrevet.

Esken med katteleken i.

12. juni, en uke etter bestilling, fikk jeg omsider beskjed om at neste forsendelse var på vei, og den kvelden fikk jeg pakkene med kattesand på døra. Jeg måtte også signere for at jeg hadde mottatt dem.
Alt ble levert i stødige og nøytrale pappesker. I esken med kattesand kunne de lagt inn mer papp som isolasjon, men utover det er jeg fornøyd.

To esker med kattesand, alle produktene kom trygt frem.


Ca. to uker etter at jeg mottok den siste pakken, fikk jeg e-post hvor PetXL.no spør om jeg er fornøyd med produktene, og mulighet til å gi en skåre fra 1 til 5 stjerner for hver av varene.

Kundeservice

Jeg tok kontakt med kundeservicen når jeg fikk den første forsendelsen, for å være sikker på at resten av bestillingen også var på vei. De svarte raskt og hyggelig, innen en virkedag.

Man finner kundeservice-kategorien både øverst til venstre på nettsiden og lengst ned på nettsiden. Det er mulig å kontakte dem via et kontaktskjema eller via e-post til kundeservice@petxl.no.

Dersom man klikker seg inn på «Kundeservice» øverst på siden og videre til «Kundeløfter» skryter de av å tilby fri frakt, prismatch og åpent kjøp i 30 dager. Litt lenger ned på siden presiseres det at fri frakt gjelder når du handler for mer enn en viss sum. Prismatch gjelder for produktene PetXL selger, naturlig nok. Åpent kjøp gjelder når du returnerer uåpnet/ubrukt produkt og kjøper betaler frakt.

Oppsummering

Førsteinntrykket av nettsiden og nettbutikken PetXL.no er bra, siden ser profesjonell og tillitsvekkende ut. Å handle er lett, handleopplevelsen er lagt opp på samme logiske måte som de fleste nettbutikker gjør det. Betaling gikk smertefritt. Produktet jeg kjøpte kom frem og var godt nok innpakket. Det eneste i min kjøpsopplevelse er at det tok litt lenger tid enn håpet fra bestilling til varene ble sendt fra lager. Men dette nevner de også i ordrebekreftelsen; de informerer om at de holder på å flytte til nytt lager og at dette kan forlenge prosessen noe.

Exit mobile version