
Vi i Datahjelperne tester ulike nettbutikker med fokus på deres pålitelighet. Vi ser blant annet på omdømme, hvem som står bak nettsiden, leveringstid og om produktene er som forventet. Dette er en test av nettbutikken Let’s deal: På nettsiden letsdeal.no og Let’s deal-appen for iPhone og Android. I denne testen har undertegnede tatt utgangspunkt i nettsiden.
Jeg bestilte to produkter fra letsdeal.no og har gjort en vurdering ut fra handleopplevelsen, inntrykket av produktet og annen relevant informasjon. Hvorfor to produkter? Det får du svar på lenger ned i artikkelen.
Hvem, hva, hvor
Det er Let’s deal As som står bak nettbutikken og appene. Let’s deal As har organisasjonsnummer 996488713 og du finner dem på Proff.no. I følge Proff.no er deres eier Let’s Deal AB.
Let’s deal har ingen fysiske butikker, de er kun nett- og appbasert. I følge deres egne brukervilkår fungerer de som en “formidler av andre sine varer og tjenester”. Deres fokus er å forhandle frem og gjøre tilgjengelig rabatterte legge til rette for at deres kunder gis mulighet til å kjøpe “sterkt rabatterte varer og tjenester fra tredjepartsleverandører”. Med andre ord fungerer Let’s deal som en mellommann. De tilbyr rabatter på både tjenester, som hotellopphold og tannlege, og fysiske varer, som jeg har bestilt i denne testen. Når det gjelder fysiske varer man kan kjøpe fra Let’s deal, er det ofte snakk om det som kalles “dropshipping”.
Dropshipping betyr at varene blir sendt direkte til kunden fra en tredjepart som ofte befinner seg i Asia. Du kan lese mer om dette på Forbrukertilsynets nettsider her.
Anmeldelser og skåre
På Trustpilot har de per dags dato (04.03.2025) en skåre på 3,9 av 5, basert på over 2000 anmeldelser. Dette er en ganske god skåre!
På Google har de derimot en skåre på 1 av 5, men det er kun basert på 1 anmeldelse.
Let’s deal har en Facebook-side, men der har de ingen omtaler, kun likerklikk som de har 31 av.
Handleopplevelsen
Nettsiden
Nettsiden gir et godt førsteinntrykk, den er pen å se på og den ser profesjonell ut. Fokuset på rabatterte produkter og tjenester er klart og øverst kan man se noen av kategoriene man kan velge. Klikker man på “Meny” oppe til venstre, får man også frem disse kategoriene og kan klikke seg videre til underkategoriene.
Det finnes en Min Side-funksjon, man får tilgang til denne etter kjøp uansett om man har laget konto der eller ikke. På denne siden kan man se status på sine bestillinger, men ikke finne sporingsnummer og slikt.
Handleopplevelsen
Denne testen startet 9. januar i år. Jeg fant et “Overlevelsesverktøysett” som så nyttig ut, som blant annet skulle inneholde overlevelsesarmbånd, kniv, taktisk penn med mer. Produktsiden er enkel og oversiktlig, rabatten er tydelig.
Når man navigerer lenger ned på produktsiden får man mer informasjon, også om hvem som er leverandøren av produktet, altså hvem Let’s deal samarbeider med når det gjelder dette produktet. I dette tilfellet var det gadgetbay.com, som presenterer seg som “Svensk ehandel från Kina sedan 2007”. Altså dropshipping.
Å handle på letsdeal.no er enkelt, som vist på bildene under: Man trykker på den grønne “Kjøp”-knappen for å legge varen i handlekurven og får deretter opp en oversikt med totalsummen, som består av prisen for produktet, et administrasjonsgebyr og fraktkostnad. Så kan man trykke på “Fortsett til kassen”-knapp. Let’s deal tilbyr Klarna og kreditt/debetkort som betalingsmåte og du får ikke velge fraktmetode. Når du har gått gjennom betalingsprosessen får du opp en ordrebekreftelse. Du får også ordrebekreftelsen tilsendt på e-post, med alle detaljer og informasjon du skulle trenge.
På ordrebekreftelsen jeg fikk på e-post, stod det blant annet estimert leveringsdato, oppgitt til 29.01.2025.
Jeg bestilte dette settet, men jeg mottok det aldri. Noen dager etter estimert leveringsdato tok jeg kontakt med Let’s deals kundeservice for å spørre etter sporingsmulighet. Mer om dette lenger ned i artikkelen, under delen om kundeservice.
Fordi jeg aldri mottok dette overlevelsesverktøysettet valgte jeg å forsøke å bestille på nytt, et annet produkt denne gangen: En taktisk militær ryggsekk. I følge produktinformasjonen kom denne fra en annen leverandør enn forrige, TurboDealz. I følge deres nettside befinner de seg i Hong Kong.
Bestillingen gikk fint, jeg valgte ønsket farge på sekken og fylte inn en rabattkode så sekken kostet 359,09 kr. (frakt og andre gebyr kom fortsatt i tillegg) Jeg gikk gjennom betalingsprosessen 10. februar, med estimert leveringsdato 28. februar. Pakken dukket automatisk opp i Posten-appen min, men det var ellers ikke mulig å se at det gjaldt denne forsendelsen. 3. mars fikk jeg sekken i posten.
Den var brettet dobbel og pakket inn i to plastemballasjer.
Den ser fin ut, som forventet, alle sømmer ser ordentlige ut og alle glidelåser fungerer som de skal. Men første gang jeg skulle ta den på, oppdaget jeg at midjestroppen ikke var festet ordentlig, så det måtte jeg finne en provisorisk løsning på.
Etter litt testing av sekken er konklusjonen at den ikke er så komfortabel som man skulle håpe, og midjestroppen har lite funksjon, men sekken er praktisk og kan fint brukes. Se også bildene:
Kundeservice
Som nevnt mottok jeg aldri det overlevelsesverktøysettet jeg bestilte. Noen dager etter estimert leveringsdato tok jeg kontakt med Let’s deals kundeservice for å spørre etter sporingsmulighet. De svarte første virkedag etter, da lå jeg på kopi på e-post fra Let’s deal til deres leverandør, så jeg kunne se at de etterlyste forsendelsen for meg. Jeg satte pris på gjennomsiktigheten, at jeg kunne se denne dialogen.
Noen dager etter fikk jeg e-post fra Let’s deal om at de og deres leverandør konkluderte med at jeg skulle få pengene tilbake og at Klarna skulle ta kontakt med meg. Jeg var enig i løsningen. Dessverre måtte jeg senere purre for å få pengene tilbake, så rutinene mellom Let’s deal og Klarna fungerer ikke helt optimalt. Men pengene er på vei tilbake nå, jeg har omsider hørt fra Klarna.
Let’s deal var raske til å svare meg når jeg kontaktet dem og gode på kommunikasjon. Tommel opp for deres kundeservice! Klarna var ikke like rask, men dette er ikke en test av dem.
I etterkant har jeg fått e-post fra Let’s deal hvor de ber om tilbakemelding på sekken jeg kjøpte.
Billigst?
I ettertid har jeg sjekket hva lignende sekker koster i andre nettbutikker. Jeg fant så godt som samme sekk på Amazon, via et søk på Google Lens. Der hadde sekken kostet meg 18.99USD, 208,17NOK per dags dato (jeg sjekket ikke hva frakt ville kostet). En god del mindre enn hva jeg betalte til Let’s deal. Men de lover ikke å ha lavest pris, bare at prisen er billigere enn opprinnelig pris fra deres leverandør.
Oppsummering
“Let’s deal” er en mellommann som fremforhandler rabatter med sine leverandører, og bestiller du et fysisk produkt fra dem må du regne med at det er dropshipping. Dessverre fikk jeg aldri den første varen jeg bestilte, men jeg fikk rask hjelp av kundeservice når jeg kontaktet dem. Når jeg bestilte en annen vare, kom den kort tid etter estimert leveringstid. Sekken var ikke helt som håpet, men kvaliteten virker generelt bra.
Jeg er fornøyd med resultatet og kundeservicen, men ville ikke handlet en fysisk vare fra Let’s deal om jeg hadde dårlig tid eller var avhengig av at varen var i samme kvalitet som varer fra butikker i Norge.
Kilder:
- https://letsdeal.no
- https://www.forbrukertilsynet.no/handler-du-pa-nett-da-bor-du-vite-hva-dropshipping-er
- amazon.com