

Vi i Datahjelperne tester ulike nettbutikker med fokus på deres pålitelighet. Vi ser blant annet på omdømme, hvem som står bak nettsiden, leveringstid og om produktene er som forventet. Dette er en test av nettbutikken Elektroimportoren.no. I denne testen har undertegnede bestilt en smartplug derfra og gjort en vurdering ut fra handleopplevelsen, inntrykket av produktet og annen relevant informasjon.
En “smartplug” er i denne sammenhengen et smart støpsel som kan kobles til et smarthus-oppsett. Da kan man eksempelvis slå smartpluggen av og på via en app, eller lage rutiner for når det som er koblet til skal få strøm eller når det skal slås av via smartpluggen.
Hvem, hva, hvor
Elektroimportøren står bak nettsiden elektroimportoren.no og ble startet i 1994. De selger produkter innen elektromateriell, varme, belysning og smarthusløsninger, til private, bedrifter og installatører. De er Miljøfyrtårn-sertifisert og i tillegg til nettbutikken har de 30 varehus i Norge og Sverige. De tilbyr også elektroinstallasjon hvor elektriker kommer hjem til deg. I denne testen har jeg utelukkende fokusert på nettbutikken.
Elektroimportøren har organisasjonsnummer 914 939 828 og man finner dem på Proff.no. Eieren er Elektroimportøren Holding AS.
Anmeldelser og skåre
På Trustpilot har de i skrivende stund en skåre på 2,7 av maksimale 5. Dette er ikke en spesielt bra skåre, men den er basert på 71 anmeldelser, et større antall anmeldelser hadde gitt et bedre grunnlag for vurdering.

På Google har de per dags dato en skåre på 4,2 av maksimale 5, basert på 260 anmeldelser. Så skåren på Google er desidert bedre enn skåren på Trustpilot.

Elektroimportøren har en Facebook-side hvor de per dags dato har en skåre på 74% anbefalinger av 500 anmeldelser.

Det bør generelt sett nevnes at det ikke er mulig å skille mellom anmeldelser som gjelder nettbutikken og anmeldelser som gjelder de lokale varehusene.
Nettsiden
Førsteinntrykket av elektroimportoren.no er bra: Nettsiden ser proff og ryddig ut. De har kategoriene presentert langt opp på siden, eksempelvis “Elektromateriell”, “Smarthus” og “Ventilasjon”. Jeg ønsket å kjøpe en smartplug til mitt smarthus-oppsett hjemme, som er basert på ZigBee.

Elektromontøren har en kategori som heter “Smarthus”, jeg tok musepekeren over det og fikk opp videre valg, jeg valgte “Smarte hjem med ZigBee”:

Da forventet jeg å få opp produkter som er kompatible med et ZigBee-oppsett. Det oppdaget jeg ganske fort at ikke stemte, jeg fikk opp flere produkter som ikke kan kobles til ZigBee. ZigBee var ikke nevnt i produktbeskrivelsen eller brukermanualen på disse produktene – jeg lette, for å finne en årsak til at dette produktet skulle dukke opp som et ZigBee-relatert produkt.
Til slutt fant jeg en smartplug som fungerer i et ZigBee-oppsett. Men underveis la jeg merke til at sorteringsfilteret, hvor du for eksempel kan velge å sortere produktene fra lavest til høyest pris, ikke alltid henger med. Så selv om selve nettbutikken ser profesjonell og ryddig ut, er jeg ikke imponert over oppdateringsevnen og den innebygde søkemotoren.
Handleopplevelsen
Men jeg fant en smartplug jeg ville bestille, “Namron Zigbee Smart Plug”. Du får god informasjon om pris, lagerbeholdning og kan se andres omtaler av samme produkt. Du kan også lagre produktet til senere eller lagre i en egen ønskeliste, hvis du logger inn på din bruker på nettsiden. Hvis du navigerer lenger ned på siden finner du også mye mer produktinformasjon.
For ordens skyld: Jeg valgte å gå gjennom kjøpsprosessen uten å registrere meg eller logge inn på nettsidene.
Når du har funnet produktet du vil ha, er det enkelt å legge det i handlekurven ved å trykke på den grønne “Legg i handlekurven”-knappen. Du får en bekreftelse på at det er gjort, og kan velge å fortsette å handle eller å gå til kassen for å betale.

Videre er kjøpsprosessen enkel og oversiktlig. Du kan velge å bruke “Vipps hurtigkasse” hvor de henter adressen fra Vipps. Men du kan også fylle inn adressen selv. Neste steg er å velge fraktalternativet du ønsker, jeg kunne velge mellom flere med Posten/Bring, pakke til hentested som pakkeboks, eller å hente i varehus. Prisinformasjonen for hvert alternativ er tydelig. Deretter kommer betaling, hvor man kan velge mellom betalingsmåtene kredittkort, Vipps eller Klarna.

Til slutt fikk jeg en bestillingsbekreftelse på nettsiden og kun sekunder senere fikk jeg en ordrebekreftelse på e-post, med all relevant informasjon.
Jeg la inn bestillingen 20. februar i år og pakken var klar til å hentes i valgte pakkeboks lørdag 22. februar. Jeg er imponert over kort frakttid!
Innpakkingen og produktet
Varen kom godt pakket inn i en pappeske med støtdemping inni, og selve smartpluggen lå i en egen liten eske.
Alt ga et godt inntrykk, fra designet på reklamen på den ytterste esken til innpakkingen av smartpluggen.



Smartplugen lå godt beskyttet i den lille esken og det fulgte med en brukerveiledning for hvordan man kobler opp smartpluggen til smarthus-oppsettet, denne på norsk og engelsk.



Smartpluggen ser og føles robust og ordentlig, og oppkoblingen til mitt smarthus-oppsett med ZigBee gikk fint. Nå kontrollerer jeg hvorvidt den ene ovnen (som ikke har smartfunksjon) i stua står på/får strøm eller ikke, via en app på mobilen. Smartpluggen fungerer som forventet og jeg er fornøyd med kjøpet.

Kundeservice
Det er lett å finne kundeservice-sidene i nettbutikken: Øverst til høyre på siden står det “Kontakt oss” ved et ikon av en kundeservicemedarbeider. Trykker du der får du opp hvordan du kan kontakte dem: Via chat, via telefon og via kontaktskjema. Rett under finner man “Ofte stilte spørsmål og svar” hvor man blant annet kan søke etter hva andre har spurt om.
Hvis man tar kontakt via kontaktskjemaet, lover Elektroimportøren at man får svar innen 48 timer. Jeg antar at det gjelder på virkedager, da kundeservice på telefon og chat har åpent mandag til fredag, ikke i helgen. Jeg tok kontakt med kundesenteret deres i forbindelse med denne testen og fikk da svar første virkedag, godt innenfor tidsfristen.
De lover også 60 dagers åpent kjøp, prisgaranti, fri frakt ved kjøp over 1000,- og “lynrask levering med klikk og hent”.

Oppsummering
Elektroimportøren er relativt godt kjent og har et variert utvalg. Nettbutikken gir et godt førsteinntrykk, men jeg har fått grunn til å ikke stole på kategoriene, så om jeg handler der igjen kommer jeg til å dobbeltsjekke spesifikasjonene på produktene. Utover dette har jeg et positivt inntrykk av dem og smartpluggen jeg bestilte fungerer som den skal.