

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “BankID”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen står som “ledger@wallet.villabella-ahlbeck.de”, emnet er “Din bankID er midlertidig sperret!”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen av lenkene/knappene i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte BankIDs kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen. Hvis du klikker på knappen hvor det står “Reaktiver BankID” leder den videre til en annen nettside, som ikke har noe med BankID å gjøre, selv om det kan se ut slik. Der blir du enten bedt om å fylle inn personlig informasjon av et eller annet slag, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet. E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen er ikke en troverdig avsenderadresse for e-post fra BankID. BankID-kommunikasjon kommer vanligvis fra en offisiell e-postadresse som slutter på “.no” for norske tjenester, ikke fra en e-postadresse som slutter på “.de”. Dette er et stort rødt flagg.
- Temaet i e-posten, at din BankID er midlertidig sperret på grunn av uvanlig aktivitet, er en vanlig taktikk brukt i phishing for å skape en følelse av hastverk og få mottakeren til å handle raskt uten å rekke å tenke kritisk.
- “Reaktiver BankID”-knappen leder til en nettadresse som ikke ser ut til å være tilknyttet den offisielle BankID-tjenesten. Bruk av en tredjeparts nettadresse for en så sensitiv operasjon som reaktivering av BankID er et tegn på phishing.
- E-posten ber om at du logger inn via knappen i e-posten for å bekrefte din identitet. Dette er en vanlig forespørsel i phishing-angrep for å stjele personlig og finansiell informasjon.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.