

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Telenor Sikkerhetsavdeling”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen står som “Telenor-Support@sub2.graafschecourant.nl” og den starter med “Vi må dessverre informere deg om at en nylig inntruffet sikkerhetshendelse har resultert i at dine personopplysninger har blitt lekket”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen av lenkene/knappene i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Telenor direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
Hvis du klikker på knappen hvor det står “LØS SITUASJONEN”, blir du videresendt til en link hvor de ber om personlig informasjon. Men denne linken fører ikke til Telenors nettsider og dersom du legger inn din informasjon der, eksempelvis passord, vil uvedkommende kunne misbruke denne informasjonen. E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg denne informasjonen.
Hva avslører denne e-posten?
- E-posten ser ut til å komme fra “Telenor-Support@sub2.graafschecourant.nl”, men dette er ikke en troverdig e-postadresse for offisielle e-poster fra Telenor. Telenor sender vanligvis e-post fra adresser som ender på “@telenor.no”.
- E-posten inneholder en knapp som leder videre til en nettside, dette er en nettside som ikke har noe med Telenor å gjøre. Dette tyder på at knappen leder til en falsk nettside som prøver å stjele personlig og/eller økonomisk informasjon.
- E-posten oppfordrer deg til å “umiddelbart iverksette tiltak” og forsøker å stresse deg, slik at du ikke skal ta deg tid til å tenke kritisk. Seriøse selskaper som Telenor ber deg sjelden om å gjøre ting på denne måten via e-post.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer sensitiv informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet, slik at du kan forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig identifiserbar informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.