
Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Vipps Sikkerhetsteam”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen står som “vipps01@42668.cp3.rhweb.hu” og e-posten starter med “Sikkerhetsoppdatering: Bekreft e-posten din og kontoinformasjon for fortsatt tilgang!”.
Vi anbefaler å ikke klikke på knapp i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Vipps kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Den oransje knappen det står “Bekreft og oppdater kontoen din” på, inneholder en lenke. Hvis du klikker på den oransje knappen leder den videre til en annen nettside, som ikke har noe med Vipps å gjøre, selv om det kan se ut slik. Der blir du enten bedt om å fylle inn personlig informasjon av et eller annet slag, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen virker ikke troverdig, den ser ikke ekte ut og Vipps ville ikke sendt fra en slik adresse. Vipps ville sendt fra en e-postadresse som slutter på “@vipps.no”.
- Lenken i knappen i e-posten, der du blir bedt om å oppdatere kontoen din, ser mistenkelig ut. Den bruker noe som kalles en forkortet lenke, og det er ofte et tegn på at lenken kan føre til en farlig nettside.
- E-posten spør om sensitiv informasjon, som BankID eller kredittkortopplysninger. Seriøse aktører, som Vipps, vil aldri be om slik informasjon på e-post. Dette er noe svindlere ofte gjør for å lure til seg penger og personlige opplysninger.
- Meldingen starter med en upersonlig hilsen, for eksempel “Hei, mail!”. Dette gjør at e-posten virker useriøs, ingen seriøse firma ville startet en e-post på den måten.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.