

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Digital Helsepålogging”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “no-reply@comms.roofr.com” og emnet er “HelsenorgeSikkerhetskontroll: Oppdater kontaktinformasjonen din i tide”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen av lenkene/knappene i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Helsenorges kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Den grønne knappen det står “Oppdater informasjon” på og den blå knappen det står “View invoice” på, inneholder en lenke. Hvis du klikker på en av disse knappene leder den videre til en annen nettside, som ikke har noe med Helsenorge å gjøre, selv om det kan se ut slik. Der blir du enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen er ikke en troverdig adresse som Helsenorge ville sendt fra. Helsenorge sender ikke lenker i e-post, og om de sender e-post vil adressen slutte på “@helsenorge.no” når de sender offisiell informasjon.
- Lenken i e-posten leder til en tjeneste som svindlere kan misbruke til phishing. Offisielle helseinstitusjoner i Norge pleier ikke å bruke slike tjenester.
- E-posten ber deg handle raskt, for eksempel ved å oppdatere kontaktinformasjonen din via en lenke. Dette skaper en følelse av hastverk og kan få deg til å handle uten å ta deg tid til å tenke kritisk.
- Det er rart at det står “roofr” øverst, det har ingenting med Helsenorge å gjøre og er et stort rødt flagg.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.