
Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Avida AB”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen står som “ascora.messaging@ascsoftware.com.au”, emnet er “Santander Consumer til Avida AB : Fullfør kontoverifisering etter vårt navneskifte til Avida”” og e-posten starter med “Kjære Kundens”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen av lenkene/knappene i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Santanders kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
Denne e-posten ønsker å stresse deg til å klikke på den oransje skriften hvor det står “Fullfør kontoverifisering”. Den oransje skriften inneholder en lenke som leder til en nettside som egentlig ikke har noe med Santander eller Avida å gjøre. På den nettsiden vil du sannsynligvis bli bedt om å fylle inn personlige opplysninger og/eller forsøkt lurt til å logge inn på en falsk nettside, og slik gi fra deg personlig informasjon. Slik stjeler svindlerne informasjon fra deg, som de kan misbruke.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen har ingenting med Santander eller Avida å gjøre. Og adressen de ønsker svar til matcher ikke avsenderadressen, noe som er rart.
- Lenken i den oransje skriften, for å verifisere kontoen din, er mistenkelig og leder til en nettside som ikke har noe med Avida eller Santander å gjøre.
- E-posten har flere grammatiske feil og en uformell tone, som for eksempel “Kjære Kundens”. Dette er ikke typisk for profesjonell kommunikasjon fra en bank.
- E-posten truer med at tjenestene dine vil bli avbrutt hvis du ikke verifiserer kontoen din innen 48 timer. Dette er en vanlig metode svindlere bruker for å få deg til å handle raskt uten å rekke å tenke kritisk.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer sensitiv informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på linken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet, slik at du kan forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig identifiserbar informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster.
- Unngå å klikke på linker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.