Denne e-posten ble videresendt til vår mailsjekker og vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og bør behandles med stor forsiktighet. Avsenderadressen er support@solicitudesdtipucp.novit.pe, emnet er “Oppdatering: Tilbakebetaling tilgjengelig” og den starter med “Kjære kunde, Vi skriver for å informere deg om at en refusjon på 3200NOK har blitt behandlet i forbindelse med din forsikring hos oss”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen av lenkene i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte If Forsikring direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
I denne e-posten utgir svindlere seg for å være fra If Forsikring. I e-posten hevder de at du har penger til gode og at du må følge en lenke for å legge til informasjonen de trenger for å tilbakebetale pengene. Denne informasjonen vil de så misbruke, for eksempel til å stjele penger fra deg.
Hva avslører e-posten?
– Avsenderadressen “support@solicitudesdtipucp.novit.pe”. Denne virker ikke troverdig for offisiell kommunikasjon fra If Forsikring. En legitim e-post fra If ville sannsynligvis sluttet på noe som er direkte knyttet til If, for eksempel “@if.no”.
– Lenken som angivelig skal lede til If Forsikrings sider, “https://minesider.if.no”, omdirigerer til “https://beacons.ai/disneyy”. Dette er svært mistenkelig. Lenken er sannsynligvis laget for å lure mottakeren til å besøke en skadelig eller phishing-nettside.
– E-posten ber om at mottakeren legger til en betalingsmetode for å motta en refusjon. Dette er en vanlig taktikk i phishing-forsøk, hvor målet er å samle inn betalingsinformasjon eller andre sensitive data.
– Selv om e-posten inneholder en annen lenke til “if.no“, er den første misvisende lenken nok til å sette spørsmålstegn ved hele e-postens troverdighet.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer sensitiv informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet, slik at du kan forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig identifiserbar informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig URL-adresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.