

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Gjensidige Fra Autopay”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen står som “noreply@salesmatemail.com” og emnet er “Viktig : Betalingen for Din Forsikring er Avvist”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen av lenkene/knappene i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Gjensidiges kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Den tykke, blå skriften inneholder en lenke. Hvis du klikker på den blå, tykke skriften hvor det står “Oppdater Betalingsinforomasjon” leder den videre til en annen nettside, som ikke har noe med Gjensidige å gjøre, selv om det kan se ut slik. Der blir du enten bedt om å fylle inn personlig informasjon av et eller annet slag, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen og e-postadressen de ønsker svar til ser ikke ut som de er direkte knyttet til Gjensidige, og dette gjør e-posten lite troverdig.
- Lenken bak den tykke blå skriften virker mistenkelig. Denne nettadressen ser ikke ut til å være en legitim del av Gjensidiges offisielle nettside. Å bruke en forkortet eller skjult nettadresse er en vanlig taktikk for å lure deg til å klikke på et farlig nettsted.
- E-posten prøver å stresse deg ved å gi deg en kort tidsfrist og påstå at det vil koste ekstra å løse problemet etter denne tidsfristen. Dette er typisk for phishing-forsøk, hvor målet er å få deg til å handle raskt uten å rekke å tenke deg om.
- Språklige avvik og dårlig design gjør at e-posten ikke virker seriøs.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.