

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Eiendomsforvaltning Regnskap”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og høyst sannsynlig er et forsøk på å få i gang en dialog hvor målet er svindel. Avsenderadressen står som “jade.toutain.dargent@etud.u-picardie.fr”, emnet er “Månedlig leie mars” og e-posten starter med “Kjære leietakere”.
Vi anbefaler å ikke svare på denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte din utleier direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
Her kan svindlerne ha flere mål:
I denne e-posten ber de ikke om at man trykker på noen knapp eller link. Men de ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og oppgir at de ønsker å sende informasjonen man trenger for å betale leien via PayPal. Dersom man svarer på e-posten bekrefter man også at e-postadressen man sender fra, er i bruk. Det gjør det mer interessant for svindlere å sende mer e-post til den e-postadressen.
De ønsker samtidig å innlede en dialog hvor målet er å svindle en: Få en til å betale leien til en PayPal-konto slik at svindlerne får beløpet, istedenfor utleier. Dersom de klarer bygge tillit hos mottaker vil de sannsynligvis også forsøke andre svindelmetoder etter hvert.
I tillegg nevner de “unngå forsinkelser eller straff” flere ganger, for å stresse mottaker i håp om at man ikke tar seg tid til å tenke kritisk.
Hva avslører denne e-posten?
- E-posten skaper en følelse av hastverk ved å si at leietakere må oppdatere betalingsinformasjonen sin for å unngå problemer, “unngå forsinkelser eller straff”. Dette er en vanlig taktikk i innen svindel på e-post. for å stresse mottaker til å handle raskt.
- Avsenderens e-postadresse, “jade.toutain.dargent@etud.u-picardie.fr”, ser ut til å være fra en skole (Universitetet i Picardie). Det er ikke sannsynlig at e-poster fra Eiendomsforvaltnings regnskapsavdeling sendes fra en slik e-postadresse, dette vekker mistanke om at e-posten er falsk og et svindelforsøk.
- E-posten ber om at betalingsmetoden endres til PayPal og at mottakerne svarer direkte for å få riktig e-postadresse til betaling. Dette kan være et triks for å samle inn økonomisk informasjon og bygge tillit.
- Det er også uoverensstemmelser i e-postadressene. E-posten ber mottakerne om å svare til “post.eiendom@mail.com”, en e-postadresse som ikke ligner på avsenderadressen i det hele tatt.
- En detalj er også at “PayPal” skrives med store P’er, ikke med stor bokstav hele veien som i e-posten. Denne feilen gjør at e-posten virker mindre profesjonell.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer sensitiv informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på linken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet, slik at du kan forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig identifiserbar informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster.
- Unngå å klikke på linker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.