

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “DHL”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen står som “HabOeikT@GISGsNN.us” og emnet er “Du har (1) Pakke som venter på levering.”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen av lenkene/knappene i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte DHLs kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Den røde knappen som det står “Planlegg Leveringen Din” på, inneholder en lenke. Hvis du klikker på den røde knappen leder den videre til en annen nettside, som ikke har noe med DHL å gjøre, selv om det kan se ut slik. Der blir du enten bedt om å fylle inn personlig informasjon av et eller annet slag, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- E-posten kommer fra en e-postadresse som virker mistenkelig og lite troverdig. Den inneholder eksempelvis ikke “DHL” og er ikke troverdig som en ekte e-postadresse fra DHL eller andre kjente leveringstjenester. Dette er et stort rødt flagg.
- Den røde knappen inneholder en lenke som leder til noe som ser ut til å være en betalingsportal. Men den nettadressen er ikke en typisk lenke som DHL eller lignende selskaper bruker for betaling eller sporing av pakker. Dette tyder på at noen forsøker å lure deg til å gi fra deg personlig informasjon eller betalingsdetaljer på en falsk nettside.
- E-posten bruker en “sporingskode” og sier at en pakke holdes ved et distribusjonssenter, og truer med at det kan bli lagt til leveringskostnader. Dette kan være en taktikk for å skape en følelse av hastverk og få deg til å handle raskt uten å tenke deg om.
- Dårlig språk og dårlig design. Et eksempel er formuleringen “Den hengende pakken”, dette er ikke en vanlig norsk formulering å bruke. Dette tyder på dårlig oversettelse, noe som er et rødt flagg.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.