

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “ID-porten”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen står som “info@mail407568341.yahoo.no”, emnet er “Melding om eFaktura fra Altinn, Ref J7W155OR”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen av lenkene/knappene i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Altinns kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen. Hvis du klikker på den blå knappen hvor det står “Logg Inn” leder den videre til en annen nettside, som ikke har noe med Altinn å gjøre, selv om det kan se ut slik. Der blir du enten bedt om å fylle inn personlig informasjon av et eller annet slag, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet. E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderens e-postadresse ser ikke ut til å være en offentlig adresse for ID-porten eller noen annen norsk offentlig tjeneste. Bruken av en Yahoo-adresse for offisiell kommunikasjon er uvanlig og høyst mistenkelig.
- Innholdet i e-posten ber om oppdatering av betalingsinformasjon og inkluderer en lenke i “Logg Inn”-knappen. Denne lenken til en ekstern nettside, som ikke virker som en trygg eller ekte nettside. Dette er en vanlig taktikk i falske e-poster for å lure mottakere til å gi fra seg personlig og økonomisk informasjon.
- E-posten inneholder også flere ikoner for sosiale medier med lenker som leder til nettsider som ikke virker troverdige. Bruken av slike falske lenker er et vanlig trekk ved phishing-e-poster.
- Språket og formatet i e-posten virker uprofesjonelt og har flere skrivefeil, noe som gjør e-posten enda mindre troverdig.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer sensitiv/ informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet, slik at du kan forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig identifiserbar informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.