Datahjelperne

Spammer du dine kunder til Jul?

Jeg liker ikke spam. Det har sikkert mange forstått for mange år siden. Jeg kan ikke stoppe spammen. Kanskje noen? Men jeg ønsker å opplyse om farene ved spam og svindel.

Nå er det straks juletider og da skal alle firma sette i gang med julekalendere. Jeg omtaler regler for sider på Facebook fra tid til annen fordi det er en drøss med firma som ikke bryr seg.

Når det gjelder likes på Facebook så skal jeg si en viktig ting.

Du vil ikke ha de som bare vil vinne konkurransen, men som ikke bryr seg en døyt om ditt selskap eller produkter. Formålet med konkurransen er ikke å kåre en vinner. Det er å bygge opp eller bryte ned din merkevare. Det kommer helt ann på du hva du ønsker.

Så først hva sier reglene til Facebook?

Påkrevd innhold
Kampanjer på Facebook må inneholde følgende:
hver deltakers fullstendige fritakelse av Facebook; og
bekreftelse på at kampanjen på ingen måte sponses, støttes, administreres av eller har noen tilknytning til Facebook

Administrering av kampanjer. Kampanjer kan administreres på sider, i grupper, i arrangementer eller i apper på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).

Det er regler for grupper og sider på Facebook som må følges. Så med andre ord er dette lov:

Dette er enkelt og greit, men mange firmaer foretrekker å spamme ned sine egne og kommende kunder. Her er noen dårlige eksempler som bare lager spam.

Farsdagen nærmer segSjekk disse kule termokoppene.Tagg minst 5 venner og vi trekker en vinner som får en slik valgfri kopp til sin pappa. Vinneren trekkes 3 nov.

Trekning av Lakris. Inspirer dine venner til å følge ossTrenger flere følgere1. Lik2. Tagg 3 venner 3. DelTrekker vinner 5 sept

NY KONKURRANSE: Da smeler vi av gårde med en storshine konkurranse, hvorav vinneren trekkes for en Onestep polering For og delta: LIK OG DEL SIDEN VÅR, Tagg minst 5 venner i kommentarfeltet i dette innlegget.

Her er noen dårlige eksempler. Jeg ikke nevnt bedriften, men her oppnår man bare å lage spam. Fokuset blir på å dele. Ikke produktet og bedriften din.

Så har du de bedriftene som forsøker å omgå reglene.

Så jeg oppfordrer bedrifter til å tenke motsatt. Lag en kul konkurranse kun for de som liker siden din. De trofaste kundene dine. Gjør det bra. Gjør det spesielt for dem. Så vil nye kunder komme til.

Valen Ulvik har også flere gode tips på hvordan du kan lage gode konkurranser for dine følgere.

Til sist du som eier en side og kjører i gang spamkonkurranser som har lite fokus på ditt produkt. Da har jeg ett spørsmål til deg.

Liker du masse spam på mail? Liker du taggespam? Liker du pågående selgere? Liker du masse reklame i posten? Nei du gjør ikke det. Så slutt å plag dine kunder med det samme maset. Fokuser på å produktet ditt. Selg det uten å lage spam og mas.

De bedriftene som bruker lik og del, tagg 20 venner, del gjerne. Virker ikke som de har noen plan for sosiale medier. Du har jo en bedrift du forhåpentligvis har en plan for? Da må du fikse det samme i sosiale medier.

Mangler du kunnskapen? Oppsøk noen som kan hjelpe deg, men sørg for at de følger reglene. Fokuser på godt innhold. Det er noe Google og Facebook prioriterer høyt.

Jo flere sider på Facebook som følger reglene, Jo mindre spam for brukerne. Dette lønner seg på lang sikt. Tagging og deling er bare kortsiktig tenking. Det viser at du ikke har en plan.

Så mitt ønske er at selskaper slutter å spamme ned sine kunder og kommende kunder til jul. Gå i deg selv. Følg reglene. Det koster ikke så mye å få til.


For andre artikler se her, også sjekk ut oss på sosiale medier Facebook og Twitter.

Exit mobile version