“Otelier” er en hotelladministrasjonsplattform, noen av de kjente hotellkjedene som bruker den er Marriott, Hilton og Hyatt. I juli 2024 ble Otelier hacket og uvedkommende fikk tilgang til en mengde kundeinformasjon. Vi har tatt kontakt med alle berørte som har Datahjelperne Pluss.
Hva skjedde med Otelier?
I juli 2024 fikk uvedkommende tilgang til en mengde kundeinformasjon fra hoteller som bruker “Otelier”. Dette inkluderte 437 000 e-postadresser til kunder, navn, fysiske adresser, telefonnumre, bestillingsinformasjon relatert til reiseplaner, kjøp registrert på plattformen og noen få tilfeller av delvis kredittkortdata.
Hvordan påvirker dette brukerne?
Dersom du er kunde hos noen av hotellene som bruker “Otelier”, anbefales det å:
- Endre passord på berørte kontoer.
- Aktivere totrinnsautentisering på viktige kontoer.
- Unngå phishing ved å være forsiktig med mistenkelige e-poster.
- Overvåke kontoen for uvanlig aktivitet og varsle leverandører ved mistenkelig aktivitet.
Alle med Datahjelperne Pluss Serviceavtale sjekkes av oss flere ganger daglig. Dersom vi oppdager datalekkasje sier vi ifra og hjelper til med det som er nødvendig. Vi anbefaler alle å aktiverer tofaktorautentisering for ekstra beskyttelse der dette er mulig. I tillegg bør du ikke benytte deg av samme passord flere steder.
Du kan se om du er berørt ved å søke på nettsiden haveibeenpwned.com.
Oppsummering
Datalekkasjen fra “Otelier” viser viktigheten av datasikkerhet og forsiktighet på nett. Sørg for å beskytte kontoene dine, og vurder forebyggende tiltak for å holde deg trygg i møte med økende cybertrusler.
Kilder:
https://haveibeenpwned.com/PwnedWebsites#Otelier
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/otelier-data-breach-exposes-info-hotel-reservations-of-millions/