Mange nordmenn deler kjedemeldinger støtt og stadig. Det begynner å bli ett problem fordi de gjør seg selv mål for svindel. Alle gangene du skal advare om svindel, hacking og alt mulig annet som du syntes er lurt å dele for å informere andre. Da kopierer du bare den meldingen din som vennen din har delt, som vennen din har delt som vennen din har delt. Det er ikke bra overhodet.
Jeg skal nå forklare deg hvorfor.
Alle som skriver kopier og lim inn(ikke del) skjuler den opprinnelige meldingen. Denne meldingen stammer somregel fra utlandet. De som har plantet denne meldingen kan lett søke opp på facebook hvem som deler den.
- Når du deler denne meldingen så viser du at du aldri sjekker kilder på facebook eller internet.
- Du tror alt vennene dine deler
- Den deles ofte offentlig på facebook profilen.
- Svindlere kan søke ut hvem som har postet meldingen de har plantet. Dermed kan de lete etter lette offer og lage lister.
- Kjedemeldingene har aldri noen kilder som bekrefter saken. Siden du har fjernet kilden du fant det på facebook.
- Du lager store mengder spam på som ofte aldri vil hjelpe noen. Skaper kun irritasjon.
Nå skal jeg kjøre ett søk på facebook etter kopier og lim(ikke del).
Dette er bare noen av de jeg fant. Jeg har sladdet navnene, men her ser du da hvor lett svindlere kan finne deg og gjøre deg til mål for svindel.
- Nå har de navnet ditt
- Nå trenger de bare å google deg for å finne mere info
- De kjører søk mot gulesider og telefonkatalogen.
- De kan videre bruke informasjonen de finner til identitetstyveri og ta over facebook kontoen din.
Har du fått mye sms med spammeldinger i det siste kanskje? Eller har du fått mere spam på mail? Da ser du årsaken over.
Du må slutte å sette deg som mål for svindlerne. De ser ute etter nye offer hver eneste dag. Ikke bli enda ett i rekken. Du må begynne å kildesjekke kjedemeldinger og du må bruke google mye mere. Finner du ikke noe info på norsk så finner du det på engelsk. Sist men ikke minst. Stopp og kopier opp kjedemeldinger fra facebook vennene dine,
For andre artikler se her, også sjekk ut oss på sosiale medier Facebook og Twitter.