Svindelforsøk på e-post og SMS er et økende problem. For at du skal kunne stå bedre rustet legger vi ut noen grunnleggende kunnskap om nettsvindel
Hva er nettsvindel
Nettsvindel er ulike former for bedrageri ved bruk av digitale henvendelser og verktøy. I denne artikkelen ser vi på de tilfellene der kriminelle forfalsker e-post eller SMS, og forsøker å lure til seg bank- og kontoopplysninger eller annen sensitiv informasjon. Dette er kjent som «phishing»
Hvordan jobber de kriminelle?
De kriminelle lurer offeret sitt for å få informasjon som hjelper dem til å stjele penger eller utføre datainnbrudd. De er eksperter i å lure folk og jobber for å vinne offerets tillit. Det skjer ofte gjennom å utnytte noe kjent, som store merkevarer og aktuelle situasjoner.
Vit at de kriminelle.
- Enkelt forfalsker e-postadresse eller telefonnummer
- Enkelt forfalsker nettsider
- Spiller på følelser i sine svindler henvendelser: hast, frykt gevinst eller fordel
Sunn skepsis
Når du som mottaker bør ta deg god tid og utvise sunn skepsis. Se etter slike tegn ved henvendelser:
- Ønsker avsender at du skal gjøre noe?
- Er det noe hast eller noe galt kan skje om du ikke gjør noe?
- en form for gevinst eller fordel for deg?
- Bes det om brukernavn, passord, bank- og kredittkortopplysninger inkludert Bank ID og annet sensitivt?
- linksjekkeren er et bra verktøy.
Om henvendelsen preges av noe av dette, er det grunn til å være på vakt.
Undersøk om det stemmer
Om du skulle finne deg usikker kan du sjekke med virksomheten, f.eks. gjennom deres nettside, app eller kundeservice. Oppsøk selv informasjon, f.eks. ikke svar på e-posten du fikk eller bruk lenker derfra – det kan være forfalsket. Søk på nett etter nettsiden det angår. Når det kommer til post/frakt bruk appen deres som Posten(Android/Apple)/PostNord(Android/Apple), de fleste har en app bruk den der er en trygg kanal for aktuell informasjon. Er henvendelsen forfalsket, kan du sende den til oss på sosiale medier (Facebook/Twitter) eller e-post og deretter slette den.
Digital sikkerhet
Vi anbefaler som alltid at du bruker to-trinns pålogging til de ulike nettjenestene du bruker. Det vil si bruk av engangskode i tillegg til passordet. Da blir det ekstra sikkert. Hold antivirus og annen programvare oppdatert på din Mobil/ nettbrett og pc. Det kan hjelpe mot virus og andre tekniske metoder for nettsvindel og datainnbrudd.
Gode råd hvis du blir lurt
Det er ingen skam å bli lurt. Det er kriminelle er eksperter i å manipulere folk, og mange blir rammet.
Hvis det skulle skje deg, er det viktig å reagere raskt for å begrense skade.
- Har du oppgitt bank- eller kredittopplysninger? Ta straks kontakt med bank eller kortutsender.
- Har du oppgitt påloggings opplysninger? Endre passordet ditt øyeblikkelig
- Har du oppgitt fødselsnummer? Det kan bli misbrukt i ID-tyveri. Du kan blant annet sperre deg for kredittsjekk.
- Har du oppgitt opplysninger knyttet til din jobb? Da bør du informere arbeidsgiver