Datahjelperne

Din bedrift er på Facebook. Hvorfor følger du ikke reglene?

Jeg har brydd meg om regler for Facebook sider siden jeg fikk en selv, men jeg ser daglig at de reglene brytes av nye bedrifter og store bedrifter.

Når mange nok bedrifter bryter regler for konkurranser på facebook så følger jo ofte andre etter fordi de tror dette er greit. De følger flokken framfor å søke kunnskap. Dette er direkte latskap er min mening.

Når du oppretter en bedrift så er det mye du må sette deg inn i:

Med en gang bedriften havner på Facebook så er det fritt fram. Tror dere ikke at det er noen regler der også eller gidder dere ikke å sjekke. Det tar dere maks 2 minutter å finne ut av. Hvorfor er det så vanskelig å følge regler på nett?

Så her skal gi dere mine beste råd, men Hvorfor skal du høre på meg???

For det første så må du finne reglene når du kjører konkurranser. De har du her.

her er reglene ganske klare på hva man skal gjøre og ikke.

Dette er lov:

Dette er ikke lov:

Vær så snill og dropp ordene:

Med de ordene oppnår du ingenting med annet enn å forvirre dine nåværende kunder og mulige nye kunder.

Så hvis du bryter reglene hva skjer da?

Annonsører er selv ansvarlige for å forstå og overholde alle gjeldende lover og forskrifter. Hvis du ikke overholder gjeldende lover og forskrifter, kan dette få en rekke konsekvenser, inkludert kansellering av annonser du har publisert, og stenging av annonsekontoen din.

Så på lang sikt så lønner seg å følge reglene. Ønsker du å bli forbundet med spam på facebook og internet så fortsetter du som før. Mange mistorstår også forskjell på en Facebook post og en annonse.

Veldig mange bedrifter blander disse 2 når de får tips. De sier ofte at facebook har godkjent posten. I mange tilfeller stemmer dette ikke.

Når du er på Facebook så må du få tak i de som er genuient interresert i deg og produktet ditt. Du må nødt til å tenke langsiktig. Jeg ser veldig mange bedrifter som gir bort ipads, ting og tang, varene de selger og det er greit nok det, men det har kun en kortsiktig verdi. Du får tak i kun de likene som vil vinne. De er ikke interresert i bedriften og produktene dine på lang sikt.

Jeg er ingen salgsperson, men jeg vet noe om å bygge merkevare nå og jeg har ikke fått 48.000 likes på å ha konkurranser støtt og stadig.  Jeg må nødt til å levere godt innhold hele tiden og jeg må ha fokus på merkevare hele tiden. Jeg gjør det av å skrive gode innlegg som andre kan sitere meg på, men det finnes masse andre måter å gjøre dette på. Du må bare finne din måte.

Mange bedrifter som bryter reglene nå på Facebook tenker ikke over at de blir sammelignet med spam. Vi nordmenn er lei av lik og del og jeg vet at flere og flere rapportere de firmaene som bryter reglene for sider som spam enn å gi tilbakemelding. Hvorfor det?

Det er fordi mange av de bedriftene som bryter reglene er direkte frekke og kommer med trusler på de som ønsker å gi beskjed om at bedriften din bryter reglene på Facebook.  Så det er det jeg ikke skjønner her. Da sikter jeg til deg som bryter reglene og er frekk mot folk.

Alle gjør feil i dag, men hvorfor sitter det så langt inne hos mange bedrifter å få saklig kritikk? Dette går ikke på æren din som person. Det går på din bedrift som gjør at du får penger til mat på bordet hver dag. Ja jeg gjør feil og jeg er kjapp med å innrømme dem og rette dem opp hvis jeg kan. Jeg hører også veldig på de som følger med fordi det er de som er med å lønner meg. Det er mine kunder. Jeg må tilpasse meg hele tiden.

Ellers anbefaler jeg også at du tar kontakt med folk som jobber med markedsføring  innen sosiale medier. Det gjør nemlig ikke jeg. Så vil du ha tips til hvem du kan kontakte? Bli med i gruppen.

Der kan du få mange nyttige tips på markedsføringfronten. Jeg jobber nemlig ikke med markedsføringsdelen på samme måte som de gjør.

Så hva skal du gjøre isteden?

Men så blir du heller aldri utlært. Søk kunnskap det er mange flinke folk her ute som kan hjelpe deg på nett og Facebook. 

Til slutt så har jeg noen gode kilder på sider som gi deg gode råd i sosiale medier.


For andre artikler se her, også sjekk ut oss på sosiale medier Facebook og Twitter.

Exit mobile version